Door Laos heen - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Ronald Keuning - WaarBenJij.nu Door Laos heen - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Ronald Keuning - WaarBenJij.nu

Door Laos heen

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

18 Juni 2014 | Laos, Don Det Tok

Zoveel gebeurd, weer tijd om iedereen te laten weten dat ik nog leef!

Ik heb de reis van Chiang Mai naar Luang Prabang gedaan met de slowboat. De eerste dag met de bus, en daarna 2 dagen in de boot. Leuke ervaring en aan te raden voor iedereen maar het duurde wel heel erg lang (slow ook natuurlijk). 8 uur per dag in de boot.
Gelukkig leerde ik snel een groep mensen ken waarmee ik in 2 dagen ongeveer 10 uur heb zitten kaarten, de reis verliep daardoor nog aardig snel.
Tussendoor nog even in een bed geslapen met mieren er in, ook weer een nieuwe ervaring zullen we maar zeggen.

Aan gekomen in Luang Prabang heb ik direct Rene weer opgezocht en omdat we dezelfde kant op wouden vanaf dat moment, gaan we een stukje samen reizen. In Luang Prabang gaat alles vrij vroeg dicht (rond half 12) en dan gaan alle toeristen naar de bowling baan om te gaan bowlen.
Super droog maar erg leuk om alle toeristen daar te zien samen komen, de helft was niet eens bezig met bowlen maar kon gewoon nergens anders heen.

Volgende dag zijn we naar de waterval geweest, echt de mooiste plek die ik tot nu toe heb gezien! Springen van de rots, zwemmen boven op de waterval in water dat zo blauw is dat het op een zwembad lijkt.
In de tuk tuk leerden we een gast uit Laos kennen, 3 Japanners en een koreaan. Om het begin was het wat vreemd omdat de Japanners en de Koreaan een beetje bang voor ons leken te zijn, maar dit trok zeer snel weg. De koreaan kon zelfs niet zwemmen maar sprong toch van de rotsen waar na we haar moesten redden.
Omdat het zo goed klikte nodigde de jongen van Laos ons bij het thuis uit voor eten. Natuurlijk deden we dit! Lekker gegeten en voor het eerst de lokale whisky gedronken (genaamd Lao Lao, ze zijn niet zo goed in het bedenken van namen hier, biermerk hier is beerlao). Zware avond!

Volgende dag zijn we naar Vang Vieng geweest, dit is de beroemde plek in Laos voor tuben (dronken worden op een band).
In Vang Vieng zijn we naar de blue lagoon geweest (blauw water, beetje springen uit de boom), wezen rotsklimmen, ik dacht dat dit we zou mee vallen om te doen, dit viel een beetje tegen. 22 meter klimmen op een echter stijle rots begint op al een goeie flinke hoogte. Ik heb dus wat problemen met hoogtes maar het bleef erg vet!
En natuurlijk wezen tuben. Dit was dus beer pong spelen, volleybal en niemand die zich er nog iets van kan herinneren. Toch moet je het gedaan hebben!

Vang Vieng is voor de rest gewoon een gezellig stadje vol met barretjes en andere feesttentjes. Wel even leuk om geen moeite te hoeven doen voor een leuke avond!

Naar Vang Vieng zijn we naar Vientiane gegaan, de hoofdstad van Laos. Eigenlijk een beetje een saaie stad, maar we moeten onze visums voor Vietnam regelen.
Er was 1 leuke bar in de hele stad, de rooftop bar. Volgepakt met hoertjes was het daar, toch bleef het wel leuk. Hier leerden we een heel vreemd groepje kennen, een homo, een ladyboy en forse dame (alle mensen hier zijn namelijk heel erg skinny) waarmee we uit zijn gegaan.
Super leuke avond, de ladyboy bleek een Duitse vriend te hebben en er bleek een heuse discotheek te bestaan in Vietiane, waar alleen locals kwamen. Savonds naar uitgaan was het normaal dat je nog half aangerand werd door alle ladyboys in de stad trouwens (minder momentje).

Vanuit Vientiane zijn we naar Thakek gereisd voor de motor loop. Dit betekent eigenlijk 4 dagen op een semi automatische scooter die bijna geen kracht heeft. En omdat we zo goedkoop mogelijk wouden hadden we een Chinees ding die van wanhoop uit elkaar viel.
De reis zeer zwaar, omdat het regenseizoen is wat het erg modderig. Dit betekende met onze scooters dat we veel vast zaten en veel vallen en weer op staan.
Nou ja eigenlijk voor ons niet, maar de 2 Engelsen en 1 Australier die met ons mee waren deden het niet zo goed.
De eerste nacht was er een groot feest van een lokale familie toevallig waar wij sliepen. De mensen van Laos zijn erg open en hebben graag dat je mee doet. Met handen en voeten moesten we tegen ze praten, maar die mensen weten wel met niks een mooi feest te bouwen! Geef ze wat karaoke en drank en gaan!
Wonder boven wonder hebben onze scooter de reis overleefd! Nou ja 2 waren gestopt toen we door een rivier heen moesten. Waar na 1 van de scooter weer werkte naar aangeduwd te worden (blijkt ook met een scooter te kunnen). En we hadden 2 lekke banden.
Maar naar wat de scooters deze dagen hebben door staan, was ik erg blij dat er geen was gestopt.
Het was allemaal erg zwaar, maar een hele vette ervaring en nu pas kon je zie hoe mooi Laos is! De bergen, de rijstvelden, echt een super mooi land!

Nu zijn we beland bij de 4000 Islands naar een busreis van 10 uur in een lokale bus. Eigenlijk beter te doen dan we hadden verwacht.

Ik kan helaas niet zoveel foto's uploaden maar die stuur ik later nog wel een keer.

• 20 Juni 2014 - 12:12

Juul:

Leuk hoor feestbeest!. Niet eens even een lekkere ladyboy uitgeprobeerd!? Hahaha

• 21 Juni 2014 - 18:50

Chris:

Mooi allemaal Ronald, wat een belevenis. Ik zit er aan te denken om volgend jaar ook naar Azië te gaan. Ook mooi dat ik via jou een beetje kan horen hoe het met Rene gaat, van hem hoor je nauwelijks wat. Veel plezier verder