Maleisië en Myanmar(Birma) - Reisverslag uit Sizon, Myanmar van Ronald Keuning - WaarBenJij.nu Maleisië en Myanmar(Birma) - Reisverslag uit Sizon, Myanmar van Ronald Keuning - WaarBenJij.nu

Maleisië en Myanmar(Birma)

Blijf op de hoogte en volg Ronald

26 Oktober 2014 | Myanmar, Sizon

Het is weer tijd om wat te schrijven over mijn reis! En ik ben erachter gekomen hoe snel mijn reisverslagen erg lang worden helaas.

De laatste dagen in Mui Ne waren erg relax eigenlijk, wat leuke mensen leren kennen, aan het strand gehangen en uitgegaan. Helaas door de wind kon ik niet kitesurfen.

Ik ben vanaf Ho Chi Minhcity naar Singapore gevlogen omdat ik een paar dagen later met Mathijs had afgesproken in Kuala Lumpur. Wat een verschil met de rest van Azië, niet normaal! Niet meer oversteken als je wil en bijna aangereden worden en geen afval meer op de grond. Eerlijk gezegd wel even lekker! Nadeel helaas de prijs, goedkoop hotel rond de 60 dollar. Gelukkig weet ik nu wel hoe ik het moet regelen en vond ik een dorm (gezamenlijke slaapruimte) voor 22 dollar en heb ik overal in kleine steegjes eten gehaald. Wel raar tussen vaag Aziaten te slapen maar ok.
Singapore zelf was voor een dagje wel leuk. Little India en China town bekeken en het museum waardoor ik wat meer weet over de historie (aanrader).

Vanaf hier ben ik door gegaan naar Kuala Lumpur, werd me verteld dat ik dit makkelijk met openbaar vervoer kon doen, drama! Niemand kon me vertellen waar de bus was waar ik in moest in de grensplaats en ik ben zon beetje voor een bus gesprongen omdat blijkt dat de bus daar niet stopte (of iets dergelijks).
Voordeel in Maleisië is wel de heerlijk overdreven grote stoelen, in een rij in de bus staan niet 4 maar 3 stoelen namelijk. Nadeel is dat de bussen echt te koud zijn, je komt echt verkleumd de bus uit en krijgt een klap van de warmte.

Kuala Lumpur was wel leuk, en het was natuurlijk goed om Matthijs weer te zien naar al die maanden! Maleisië is wel wat duurder dan ik gewend ben maar ok, zeker beter dan Singapore. We zijn hier een moskee ingelopen om eens te kijken hoe dat eruit ziet. Hier sprak een vrouw ons aan die ons alles heeft verteld over de islam en hoe alles in zijn werk gaat. Door alle spanning is het wel interessant om te weten hoe de islam werkt en hoe deze mensen denken. In totaal wel 3 uur informatie gehad en gezien hoe deze mensen bidden, erg interessant en zeker goed om te weten hoe alles in elkaar steekt en hoe mooi deze godsdienst eigenlijk is! Nou vind ik de boeddhisten nog steeds helemaal geweldig maar ok.

Matthijs kwam vanaf zijn Indonesië, waar hij een maand met zijn vriendin had gereisd. Daar had hij een Engels koppel leren kennen waarmee ik het ook erg goed kon vinden, dus vanaf Kuala Lumpur zijn we samen gereisd naar Cameron Highlands. Cameron Highlands ligt erg hoog en is vrij koud, ook ligt hier (naar zeggen van de gids) het oudste regenwoud ter wereld, en regent het daarom bijna altijd rond 3 uur smiddags, wat een beetje rot was. Maar het oerwoud was zeker prachtig! Wat een mooie natuur hier en wat een prachtige trekking. Ook staat het hier bekend om de thee plantages, heel erg mooi om te zien! Helaas was er savonds niets te doen dus hebben we elke avond een beetje films gekeken en gekaart, bier in de bar was dan ook niet betaalbaar (vanwege de islam natuurlijk).

Vanaf hier zijn we naar Pulau Punang island gegaan, George town.
Eigenlijk vond ik zelf dat hier maar weinig te doen was en dat het een beetje duur was. Moest bekend staan om het eten maar echt speciaal was jet niet. De omgeving was echter wel echt prachtig. Een dag hebben we een scooter gehuurd en zijn we rond gereden en de volgende dag zijn we de hoogste berg (800 meter) opgelopen (per ongeluk). Hoewel dit leuk was en erg mooi waren we helemaal kapot. Sommige stukken ging 30% omhoog en het was zo warm, binnen 5 minuten had ik geen stukje van mijn shirt droog meer.

Eigenlijk was het plan om in Maleisië te blijven en dan te gaan kite surfen en duiken, helaas hoorden we dat de monsoen eerder was begonnen en dat het al een paar dagen alleen maar regen was. Hier door hebben we gekozen om ergens anders heen te gaan. Het Engelse koppel ging naar Thailand dus hebben we ze maar eerst gevolgd, waarna ik op het idee kwam om naar een land te gaan die ik al vanaf het begin wou bezoeken, Myanmar (Birma). Als je een backpacker in Azië spreekt hoor je altijd verhalen over dit land en Nepal!

Dus zijn we vanaf Krabi (waar we met de Engelsen heen waren gegaan) door gegaan naar Bangkok, omdat je vanaf Bangkok alleen een visum kan regelen. Voor degene die de historie niet echt kennen, het is erg moeilijk om Myanmar in te komen tot nu toe. De grens is pas in 2008 weer open gegaan, voorheen is het 5 jaar helemaal dicht geweest, en daarvoor voor een kleine groep mensen open, maar eigenlijk niet toegankelijk voor het normale publiek voor tientallen jaren. De grenzen worden steeds weer dicht gedaan en het is de vraag of het land niet zijn grenzen weer sluit. De politiek situatie in het land is ook erg vreemd. Leger die partijen op sluit omdat ze winnen tijdens de verkiezingen enz. Laat je aardig bedenken hoe goed je het eigenlijk hebt.

Visum krijgen ging voor ons een beetje stroef, bleek niet in weekend te kunnen, toen alleen sochtens wat niet op de website stond en we hadden een te gezellig avondje, maar op de 4de dag hadden we hem en konden we op pad! Hier leerden we ook een Argentijnse jongen leren die nog steeds met ons mee reist.

Omdat we een beetje op onze financieen moeten letten hebben we gekozen om met de bus te gaan, wat heel erg goedkoop is! Met de bus tot de grens en dan door met locals in een auto. Wij kregen een Pick up truck, wat erg vervelend was, een bankje van niets achterin en de weg was vol met gaten, en de chauffeur reed alsof die bezeten was, toch was de ervaring wel erg grappig. Maar duurde het wel lang. Grappig om te weten, de weg naar de grens is zo smal dat auto's maar 1 kant op kunnen, dus op even dag rijden ze naar het oosten, en op oneven dagen naar het westen. We moesten onderweg ook nog 7x ons paspoort laten zien voordat we op onze bestemming waren.

Naar een lange rit kwamen we aan in Yangon, een grote stad in Myanmar. Wat direct op viel is hoe beleefd en aardig deze mensen zijn! Niet overal mensen die je aan staren en niet overal verkopers. Vrij snel leerden we een jongen kennen die ons vertelde wat we goed in de stad konden doen, en omdat hij ons aardig vond nodigde hij ons uit om zijn dorp te bekijken en zijn familie te leren kennen! Natuurlijk wouden we dit, dit is de echte Myanmar experience! Deze dag hebben we nog wat tempels bekeken en de Shwedagon Paya pagoda, dit is een beetje de trekpleister van yangon. Een 91 meter hoge (moet zeggen boven waterniveau) pagoda met in de top een kroon gezet met diamanten. Wel immens mooi om te zien. En de stad zelf is ook erg leuk, met een straatje waar je savonds wat kan drinken en er allemaal barbecue plaatsjes zijn.

We hadden om 7 uur sochtens afgesproken met de jongen, de vader was mee gekomen omdat hij zo enthousiast was om ons te zien ( deze mensen zijn zo aardig en enthousiast). We gingen met hem hen de rivier over en naar het dorp van de jongen. Hier hadden ze al scooter voor ons geregeld. Helaas kregen we een chauffeur mee omdat ze hier echt te voorzichtig met ons zijn. Het is zo erg dat er in Yangon van de wet geen scooter en motoren mogen rijden omdat (volgende de jongen) er toeristen waren aangereden. Ook mogen hier verkopers ons niet aanraken en kunnen ze hier zelfs voor de gevangenis in. Dit maakt het soms wat vervelend wat het voelt alsof je boven de lokale bevolking wordt gezet. De jongen liet ons van alles zien, een slangentempel, zijn school, een markt en andere mooie plekken om te zien onderweg. Zo zie je toch wel echt wat anders van het land!

Hier na ging we met de jongen mee naar zijn gezin. Ontzettend interessant om te zien hoe deze mensen leven, volgens mij waren ze niet arm voor de lokale bevolking maar ze hadden een piepklein huisje dat zelf gemaakt was. Hij en zijn 2 broers sliepen allemaal in de woonkamer in hun ouders in de hoek, allemaal op de grond. Ook was hier een paar jaar geleden een grote cycloon die het huis ontwricht had en een stuk van het huis was kapot gegaan door een grote boom. Het enige wat ze hadden gedaan is een beetje plastic erover tegen de regen. Het was erg leuk om het gezin te leren kennen en ze vonden het een hele eer dat we er waren. Ze hadden nog mooie westerse mensen op bezoek gehad en er kwamen amper westerse mensen in het dorp. De moeder had echt heerlijk voor ons gekookt, het eten in Myanmar is echt geweldig! Ook weten we nu hoe de lokale kleding, een soort rok gebruikt wordt, en hij is erg handig voor tempels omdat je hier niet met korte broek in mag.

Omdat we weinig tijd hebben doordat we al vliegtickets hebben waren we snel door gegaan naar Bagan. Lang geleden stonden hier 3000 tempels, helaas zijn er veel verwoest door oorlogen en is dus niet elke tempel meer even identiek, maar deze plaats is echt een van de mooiste plekken die ik ooit heb gezien. Overal staan tempels en als je op een dak van een van de tempels staat zie je er gemakkelijk 40 tot 70. Echt te mooi om te zien! Ankor Wat in Cambodja voelt hier bijna in het niets bij!

Ik heb nog een paar dagen Myanmar en daarna gaan we terug naar Kuala Lumpur, waarna ik weer alleen verder ga en mijn laatste land ga bezoeken, Nepal! Ik kijk er erg naar uit, maar zeker ook naar de rest van Myanmar! Rond 1 december ben ik weer terug in Nederland. Laat even een berichtje achter als je dit hebt gelezen!

  • 26 Oktober 2014 - 14:50

    Vera Van Den Bemt:

    Vette reis maak je Ronald, leuk om te lezen! Nog heel veel plezier de komende maand! Groetjes, Vera

  • 26 Oktober 2014 - 16:31

    Henk De Vries:

    Fijn jouw reisverslagen te lezen. Veel plezier nog.

  • 27 Oktober 2014 - 13:14

    Juul:

    Leuk om te lezen bruuur! jeetje wat hebben wij het toch goed, kan me bijna niet voorstellen hoe dat huisje eruit ziet en hoe die mensen daar leven. Ben je Nederlands een beetje aan het verleren, of komt dat omdat je onder het genot van een borrel je verhalen schrijft?! haha.

    Veel plezier nog, je laatste maand gaat bijna in! Geniet ervan, wij staan te springen om je weer in NL te verwelkomen(vooral mama, die is zeeeeenuwachtig als je ff niks van je laat horen:P)!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Sizon

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 November 2014

Himalayas! Gokyo en mount everest( Nepal)

26 Oktober 2014

Maleisië en Myanmar(Birma)

27 September 2014

(weer) Thailand en Vietnam

05 Augustus 2014

Cambodja en Vietnam

18 Juni 2014

Door Laos heen
Ronald

Actief sinds 15 Mei 2014
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 5350

Voorgaande reizen:

15 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: