Cambodja en Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ronald Keuning - WaarBenJij.nu Cambodja en Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ronald Keuning - WaarBenJij.nu

Cambodja en Vietnam

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

05 Augustus 2014 | Vietnam, Hanoi

Steeds vergeet ik maar weer om wat te schrijven, Rene is nu weg dus ik heb mezelf er toe gedwongen om nu maar wat te schrijven.

Excuus voor het lange verhaal en de typefouten, ik heb zoveel mee gemaakt en ga niet alles nog checken.

4000 Islands was zeker leuk om te doen, alleen staat dit eiland vooral voor niks doen en veel wiet roken. We verveelden ons naar onze drukke reis, hier dus vrij snel. Er was een goeie reis met kayakken, watervallen en dolfijnen spotten wat wel zeker de moeite waard was. En het weer was fantastisch, wel vervelend dat je nergens schaduw hebt in een kayak dus we waren levend verbrand!
Volgende dag hebben we een beach party gedaan met gratis drank. De cola is hier duurder dan de drank dus het was zeker een erg goed feestje!

De reis naar Cambodja verliep redelijk soepel. Was je echter direct merkt is het grote verschil tussen Laos en Cambodja! Hier ligt ineens overal afval en zit iedereen te bedelen om geld. Iedereen gooit afval maar op straat en niemand ruimt iets op, zonde want Cambodja zou zo mooi kunnen zijn. Siem Riep was echter zeker een leuke stad! Natuurlijk moesten we in Cambodja direct Ankor Wat bekijken. We zijn 2 dagen met een Tuk Tuk overal door het gebied gereden. Zeker een leuke manier om alle tempels te bekijken want het gebied is kolossaal.

Hierna hebben we de floating city nog gezien. Dit is eigenlijk een klein dorpje met alleen maar drijvende huisjes en winkeltjes. De mensen hier hadden geen geld en zo is dit rare dorpje ontstaan. Erg leuk om te zien! En we hebben nog een veel te dure zak rijst gedoneerd aan de school, om ons wat beter te voelen over ons zelf denk ik. Ik ben helaas bang dat door de corruptie niet echt veel aan komt bij de kinderen zelf, maar daar konden we weinig aan veranderen. We hebben ons best gedaan!

De tuk tuk driver was zo blij dat we hem het werk hadden gegeven dat hij ons uitnodigde om wat te drinken met zijn vrienden. Natuurlijk moesten wij het bier betalen, maar je weet dat je toch meer geld hebt dan de mensen hier, dus ok. Je voelt je een beetje een lopende portemonnee in dit land eigenlijk. Met allemaal andere tuk tuk drivers gingen we dus een biertje drinken, wat erg leuk was tot er twee dronken waren en ruzie kregen. Dus we hebben de chauffeur gevraagd om ons naar echte Cambodjaanse plekken te brengen, dit was natuurlijk met karaoke zoals overal in Azie. Hij bracht ons naar een prive kamertje met bediening en karaoke, wat niet helemaal was wat we hadden verwacht. En toen er vrouwen binnen kwamen met nummertjes op zich werd het nog duidelijker! En ik moest en zou er een kiezen, Rene had direct al gekozen. Dus ik vroeg wie kan engels, en er was een meisje bij die ja en nee kon zeggen. Dus dat werd mijn meisje (die ik direct aan de tuk tuk driver heb gegeven). Toch was het erg grappig om proberen te praten met de vrouwen en was het toch wel een leuke avond. Hier na wel snel naar bed gegaan.

Vanuit Siem Riep zijn we naar Phnom Penh gegaan, de hoofdstad van Cambodja. Eigenlijk is het enige daar de killing fields. 40 jaar geleden is hier een derde van de bevolking, ongeveer 3 miljoen mensen vermoord. De regering wou een een agriculturele bevolking en zelfs als je een bril droeg was je te slim voor dit nieuwe land. Dit was dus niet echt een leuke dag maar toch moet je gezien hebben wat het inhoud en hebben we de graven dus gezien. Raar om naar te gaan dat mensen dit met elkaar kunnen doen.

De volgende dag hebben we geweren geschoten (beetje raar gezien de vorige dag maar ok, je moet wat). Dit was zeker heel gaaf, sommige geweren waren zo sterk dat iemand onze schouder moest tegen houden zodat je schouder niet uit de kom schoot. Hier kun je zelfs een bazooka schieten op een koe! Maar dat was wat te duur dus wij mochten schieten op kokosnoten, wat nog steeds erg gaaf was. Tussendoor nog even naar een dierentuin geweest, waar we er achter komen dat lokale mensen ongeveer een tiende van ons entree geld betalen (ja lopende portemonnees dus).

Nu was het tijd voor wat meer relaxen, in Sihanoukville heerlijk een paar dagen strand! Barbecue recht op het strand met een prachtig uitzicht en een biertje! En vanuit hier naar Koh Rong, een eilandje hier dicht bij. Dit eiland was een waar paradijsje, je kwam aan en zag direct dat het gebouwd was op een klein bergje, omringt door de witste strand en overal palmbomen! Hier natuurlijk weer een booze cruise gedaan, met snorkelen en vissen. En de volgende dag speervissen! Super gaaf maar helaas kom ik erachter dat ik er niet erg goed in ben. Maar toch was het mooie beeld het zeker waard.

Vanuit hier door naar Vietnam, ik verwachte weinig van Ho Chi Minh city, toch bleek dit een erg leuke stad te zijn. Het verkeerd is wel wat gek maar we waren nu wel wat gewend. Het was museum hier was weer even een slik momentje. De foto's die lieten zien wat agent Orange had gedaan en de gruwelijke daden van de Amerikanen. Dit museum van verbazingwekkend hard tegen de Amerikanen.
Eindelijk hadden we hier wel een kroeg gevonden waar we de wedstrijd goed konden zien met meerdere Nederlanders. Top nacht gehad! Wel raar om ineens weer een van de kleinste mensen te zijn.

Hier na zijn we naar Mui Ne gegaan, dit is eigenlijk de plek voor watersport! En ik wou natuurlijk kitesurfen gaan leren, maar dit kon niet ivm de wind. En het bleek dus ook dat er bijna niemand was, en het was dus aardig saai hier. Je hebt hier wel enorm grote zandduinen, en hier hebben we een quad gehuurd om er over heen te crossen. En ik had net mijn Go Pro gekocht en kon hem hier dus goed uit testen.

Maar wat ik echt wou doen in Vietnam was een motor kopen (nu denkt iedereen natuurlijk Top Gear maar ok). Eindelijk dan kocht ik mijn Honda Win, en ik was er direct verliefd op! Eerste dag direct naar Dalat gereden om canyoning te doen. Dit is eigenlijk abseilen van watervallen en door de rivier heen trekken. Heel erg vet, ik kreeg wel een beetje last van hoogtevrees maar dit leek me een goeie manier om daar vanaf te komen. De hoogste waterval was 25 meter.

De weg van Dalat naar Nha Trang was zo ontzettend mooi! Perfect wegdek en ontzettend mooie natuur! Mijn snelheidsmeter deed het niet maar toen ik andere mensen vroeg zeiden ze dat de motor op het beste moment ongeveer 100km per uur kan doen. En ik was blij dat mijn motor tot een van de snelste behoorde! Jammer genoeg die van Rene tot zeker de langzaamste.

Nha Trang was een wat mindere stad, maar we vermaakten ons wel. Tegen deze tijd hadden we nog een Nederlandse jongen die met ons mee reisde op de motor en een Belgisch meisje die bij ons op de kamer sliep. Hier weer een booze cruise gedaan, een super mooi feest! Uit elk land wisten de tourguides liedjes en hadden dus een soort van mini band. Daarna ging een drijvend barretje het water in en gingen we aan de zuip. Tussendoor nog even op de waterscooter, we hadden net getekend om omgerekend 3000 euro te betalen als de waterscooter kapot ging, toen de andere Nederland keihard op me botste! Gelukkig was er niets aan de hand. Toen we terug gebracht werden naar de boot liet het stoere jongetje zelfs het hele ding per ongeluk over de kop gaan. Niet gewend aan de veel zwaardere Europeanen waarschijnlijk.

Vanuit Nha Trang begonnen we aan een vierdaagse reis naar Hoi An via het binnenland, dus dicht land de grens met Laos. Een groot deel deden van de route deden we over de Ho Chi Minh trail, en een deel over kleine weggetjes door kleine dorpjes. Deze mensen waren zo blij om je te zien, waarschijnlijk kwamen er bijna nooit blanke mensen. Kinderen waren overal aan het zwaaien en lachen. Toen ik moest stoppen bij de mechanic kwamen zelfs alle mensen om me heen staan. Toen ik me omdraaide zaten een stuk of 10 meisjes op een muurtje om te zien wat we deden. En alleen maar lachen, net of ze je uitlachten (op den duur wel wat vervelend). Helemaal toen ik weg wou rijden en mijn motor niets meer deed. Gelukkig fixen ze alles snel en kosten een reparatie ongeveer een dollar. En tja je rijd op een oude afgerachte motor van 40 jaar oud dus wat verwacht je. Toen we later met ook nog een Duitse jongen erbij reden moesten we elke dag wel naar de mechanic, er was altijd wel iemand die iets had. Toch hoort dit erbij en zorgt zeker voor leuke momenten.

De weg naar Hoi An was prachtig! Hoog in de bergen met een prachtig uitzicht. Zo hoog dat we een jas nodig hadden omdat het te koud was. Slapen in het enige hostel in een of ander stadje. Naar 4 dagen was ik wel helemaal klaar met motor rijden, maar toch was het een van de beste dingen tot nu toe.

Hoi an is de stad van Vietnam! Het is de mooiste en leukste stad denk ik die ik hier heb gezien in Azie. Een paar dagen rustig aan gedaan hier met stranden en feesten! En natuurlijk veel gezien want je hebt hier tempels en van alles! Het probleem hier was dat we geen handdoek konden vinden en er allemaal een nodig hadden. Naar een lange zoektocht kochten we allemaal maar een handdoek met beertjes er op in felle kleuren. Op de een of andere manier zijn we hier na allemaal spullen gaan kopen als het maar alle kleuren van onze handdoek bevat, kettingen, armbanden, brillen etc. (productief dagje zullen we maar zeggen). En ik wou al de hele tijd een pak laten maken, het idee beviel iedereen wel dus hebben we nu allemaal een pak in onze kleur (ja ja Top Gear deed het ook, ik weet het).

De weg naar Hue moesten de pakken dus zeker aan, jammer genoeg was dit de warmste dag ooit. Die pakken waren zo warm, je kon niet stil staan en zelfs als je reed was het alsof je aan het sterven was.
Maar het was het toch echt waard, overal mensen die met ons op de foto waren of met ons mee wouden rijden. Toen we echter in Hue aankwamen en een hostel moesten zoeken waren we er echter wel klaar mee. Maar ja we hadden er zelf voor gekozen. Er waren zelfs mensen die ons hadden herkend op foto's die gemaakt waren.
De weg naar Hue was trouwens prachtig, de mooie beelden die Top Gear had gebruikt waren hier dan ook gefilmd.

In hue moesten we een keuze maken, of we moesten weer 4 dagen rijden naar Hanoi, of we pakten de trein. Als we de trein pakten konden we nog het noorden van Vietnam doen wat erg mooi moet zijn. En eerlijk gezegd was ik een beetje klaar met rijden en leek mij dit stuk niet zo speciaal. Dus hebben we een bus gepakt en toen een trein naar Sapa. Het noorden is zo ontzettend mooi, rijstvelden op de bergen, ontzettend mooie uitzichten! Ik denk dat Vietnam toch echt het mooiste land is dat ik heb gezien. We kozen natuurlijk weer voor de slechte wegen, en dat was een slecht idee! steenwegen die recht omhoog gingen, modder, plassen, Vooral de stenen waren niet erg goed voor onze motors en natuurlijk ging er weer een kapot. Dit was helaas niks kleins, de complete rem was er helemaal af, dus dit duurde was langer. Een heel deel van de motor moest vervangen worden, gelukkig koste dit de jongen ook maar 15 euro ongeveer.

Mijn motor was hier na nooit meer hetzelfde, er zat een rare tik in de motor en ik had kracht verlies. Gelukkig kwam ik er nog mee aan in Hanoi en heb hem hier maar aan een dealer verkocht. Wel wat verlies maar ik heb zo weinig aan reparaties uitgegeven, ik vond het wel prima. Ook deed hij raar natuurlijk en zijn motors hier een stuk minder waard. Ik vond het toch wel raar om hem weg te doen.

Natuurlijk zijn we naar Halong Bay gegaan, het lijkt een beetje alsof we te verwend worden want we vinden alles minder mooi. Halong Bay zelf was prachtig, de grotten en kayakken deden ons echter niets. Gelukkig gratis drank en een goed feest. Het goede weer holp ook wel erg goed mee.

Rene is net weg gegaan, dus ik ben nu weer alleen. Een beetje aan het chillen in Hanoi tot de 12de, dan komt Laura en gaan we naar het zuiden van Thailand. Eindelijk weer leuke mensen en goed eten! Heb dat wel gemist in Vietnam. Nu even een paar dagen niets!

  • 05 Augustus 2014 - 09:56

    Chris:

    Mooi verhaal Ronald.

  • 05 Augustus 2014 - 21:47

    Marga Boswijk:

    Hej Ronald.

    We hebben je reisverhaal gelezen, zo kunnen we even mee genieten van je mooie reis.
    Klinkt goed allemaal, geniet er verder van en pas goed op jezelf

    Cornell en Marga

  • 08 Augustus 2014 - 15:34

    Josien:

    Wat een verhaal Ronald, erg leuk om te lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 November 2014

Himalayas! Gokyo en mount everest( Nepal)

26 Oktober 2014

Maleisië en Myanmar(Birma)

27 September 2014

(weer) Thailand en Vietnam

05 Augustus 2014

Cambodja en Vietnam

18 Juni 2014

Door Laos heen
Ronald

Actief sinds 15 Mei 2014
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 5369

Voorgaande reizen:

15 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: